0492 - 59 31 31 0492 - 59 31 31

Van 09.00 uur tot 12.30 uur
Van 13.30 uur tot 17.00 uur
(op vrijdag tot 16.00 uur)
Onze oplossingen

De btw-regels voor zakendoen met het buitenland

Een Tips & Advies-Dossier over ... 

samengevat

Dit dossier is onmisbaar voor u om uw factuur- en btw-administratie op orde te hebben wanneer u zakendoet met het buitenland. Veel aandacht voor handelen via webshops en voor de gevolgen van de Brexit.

in detail

Per 1 juli gelden er nieuwe regels voor de invoer-afstandsverkopen en de positie van platforms daarbij. Verder nieuwe regels bij ketentransacties en de gevolgen van de Brexit. Lees er alles over in de nieuwste editie van dit dossier.

U krijgt antwoord op vragen zoals:

  • Wat zijn de nieuwe btw-regels voor elektronische diensten?
  • Hoe werkt de nieuwe btw-aangifte via de Mini One Stop Shop (MOSS)?
  • Moet u Nederlandse of buitenlandse btw in rekening brengen?
  • Hoe krijgt u btw uit andere EU-landen terug?
  • Kunt u het 0%-tarief toepassen?
  • Hoe handelen buiten de EU-grenzen (Brexit)?

Voor wie is dit dossier bedoeld?

  • Voor u als leverancier aan buitenlandse afnemers.
  • Voor u als klant van buitenlandse leveranciers.

Bovendien krijgt u toegang tot een online service met ...

  • Praktische tips met voorbeelden.
  • Handige stroomschema's en modelformulieren.
  • Een voorbeeld van een btw-aangifte.
  • Een begrippenlijst (met de belangrijkste begrippen in vier talen).
  • Een lijst van de EU-lidstaten met hun landcodes.

Met dit dossier zorgt u er als zelfstandig ondernemer voor dat u uw administratieve systeem tijdig in orde kunt (laten) brengen, zich aan de nieuwe regels kunt houden en op die manier zo snel mogelijk buitenlandse btw terugkrijgt.

Dit Tips & Advies-Dossier is er speciaal voor ... 

elke zelfstandige ondernemer of diens adviseur

  • die zakendoet met het buitenland

De belangrijkste nieuwe onderwerpen en aanvullingen in deze nieuwe editie gaan over ... 

  • Met ingang van 1 juli gaan de btw-regels voor (met name) webshops die aan particulieren in de EU leveren ingrijpend veranderen. De One Stop Shop voor intracommunautaire afstandsverkopen en b2b-diensten komen uitgebreid aan bod.
  • Nieuw zijn per 1 juli de invoer-afstandsverkopen en de positie van platforms daarbij.
  • Sinds 2020 gelden er nieuwe regels bij ketentransacties.
  • Er is nogal wat veranderd in de regels over bewijsvoering bij intracommunautaire leveringen. Leer hoe u door het bewijsvermoeden risico’s zo veel mogelijk kunt beperken.
  • De Brexit heeft een grote impact op het handelsverkeer en dienstenverkeer, zowel in b2b- als in b2c-relaties. Wat voor u de aandachtspunten zijn, vindt u in dit dossier.
  • Ook de gewijzigde regels voor call-off stock en het aangescherpte belang van het btw-identificatienummer bij b2b-transacties komen aan bod.

Bij dit Tips & Advies-Dossier ontvangt u ook een ... 

online service met gebruiksklare modeldocumenten en/of tools

  • om de adviezen en oplossingen direct in de praktijk toe te passen
  • eenvoudig aanpasbaar aan uw persoonlijke gegevens en situatie

Dit Tips & Advies-Dossier is samengesteld door ... 

mr. Kim Sinnige

  • zelfstandig btw-specialist

In dit Tips & Advies-Dossier leest u ...

Inhoudsopgave

Voorwoord

Beknopte begrippenlijst voordat u verder leest

1. Btw-gevolgen bij levering of dienst?

1.1. Wat zijn leveringen?

1.2. Wat zijn diensten?

1.3. Combinaties van leveringen en diensten

2. Leveringen van goederen of diensten

2.1. Leveren van goederen aan afnemers binnen de EU

2.2. U koopt goederen uit landen binnen de EU

2.3. Leveren van goederen naar landen buiten de EU

2.4. Ontvangen van goederen uit landen buiten de EU

2.5. Administratieve verplichtingen (goederen)

2.6 Bijzondere goederen

2.7. Btw-fraude

2.8. Praktische tips bij grensoverschrijdend goederenvervoer

2.9. Handige stroomschema’s (levering van goederen)

3. Internationale diensten

3.1. Verrichten van diensten aan buitenlandse afnemers

3.2. Administratieve verplichtingen (diensten)

3.3. Praktische tips bij grensoverschrijdende diensten

3.4. Handige stroomschema’s (verrichten van diensten)

4. Veelgestelde vragen

4.1. Verschillende vertrekpunten

4.2. Samengestelde prestaties in internationaal verband

5. De teruggaafprocedure buitenlandse btw

5.1. Indienen teruggaafverzoek

5.2. Wat het verzoek dient te bevatten

5.3. Aanvullend ook dit nog verstrekken!

5.4. De aangiftedeadlines en minimale bedragen

5.5. Hoelang moet ik op mijn geld wachten?

6. Vreemde valuta: hoe gaat u daarmee om?

6.1. Inleiding

6.2. Andere valuta inkopen of verkopen

6.3. Factureren in vreemde valuta

6.4. Een (bank)rekening in vreemde valuta

6.5. Vreemde valuta en de btw-aangifte

7. Brexit en btw

7.1. Inleiding

7.2. Goederen leveren aan afnemers in het Verenigd Koninkrijk

7.3. Goederen afnemen van leveranciers uit het Verenigd Koninkrijk

7.4. Diensten leveren aan afnemers in het Verenigd Koninkrijk

7.5. Diensten afnemen van leveranciers uit het Verenigd Koninkrijk

7.6. Brexit-tips en aandachtspunten

8. Modellen

Aanbod
Online service

 

 

PAPIER + ONLINE SERVICE

DS Abonneeaanbod

 107,-

 87,-

Enkel met actief abonnement
Actie geldig tot 15-08-2021
Prijzen zijn excl. btw

Standaardaanbod

 

 107,-

Prijzen zijn excl. btw
Loading

Een vraag?
Bel onze Klantenservice

0492 - 59 31 31